دروس فراگرفته شده از اشتباه های ابتدایی ناسا در مفاهیم مهندسی برق

دروس فراگرفته شده از اشتباه های ابتدایی ناسا در مفاهیم مهندسی برق

اشتباهات ابتدایی همیشه برای دانش جویان نیست. تعداد زیادی از مهندسین برق در جهان برای ناسا کار می کنند و این مهندسین نیز گاهی مرتکب اشتباهات ابتدایی می شوند. در این جا به برخی از این اشتباهات اشاره می شود.

یادگیری اسمبل کردن مدارات الکترونیک چیزی است که هر مهندس برق فرا خواهد گرفت. برخی از مبانی در این زمینه شامل پلاریته ی المان ها، بررسی روش های آزمون و محافظت در برابر تخلیه ی الکترواستاتیک است. عموما در طول تحصیل مهندسی برق حداقل با یکی از این مشکلات رو به رو خواهید شد.

کمپانی بزرگی مانند ناسا در یک برنامه به نامه “دروس فراگرفته شده” مجموعه ای از اشتباهات رایج مانند مواردی که منجر به استفاده از پلاریته ی عکس خازن یا تخلیه الکترواستاتیک می شود را تشریح کرده است. این مشکلات معمولا باعث اشتباهات مصیبت بار و از دست رفتن مقدار عظیمی از پول می شود.

این اشتباهات رایج ناسا در این لینک قابل دسترس است که پیشنهاد می کنیم حتما سری به سایت آن بزنید، در عین حال در ادامه به دو مورد از این موارد اشاره می کنیم.

 

پلاریته ی عکس خازن در سنسور نورسنج ماهواره CALIPSO

CALIPSO که مخفف Cloud-Aerosol Lidar and Infrared Pathfinder Satellite Observation (CALIPSO) satellite است، یک پروژه مشترک بین ناسا و CNES (سازمان ملی فضایی فرانسه) است. این ماهواره برای انجام یک سری اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات از اقلیم زمین ساخته شده بود. به طور خاص تر وظیفه ی این ماهواره پایش وضعیت ابرها و ذرات معلق در هوا بود تا طرح کلی از قوانین حاکم بر آب و هوا و اقلیم زمین در بیاید.

این اشتباه در تست انجام شده در سال ۲۰۰۶ ثبت شده که نتیجه ی آن در حین انجام تست گرمایی/خلا به دست آمده که مربوط به پلاریته ی نامناسب خازن تانتالیوم می شود.

 

 

این اشتباه نهایتا باعث باز کردن ماهواره، حذف سنسور نورسنج مذکور و تعمیر خرابی های ناشی از باز کردن ماهواره شد. ضمن اینکه بعد از اسمبل کردن مجدد ماهواره برای کاهش هزینه و تبعات و کاهش زمان ساخت محصول از تعدادی از تست های قبلی نیز صرف نظر شد.

درسی که ناسا در این گزارش نوشته استفاده حداقلی از خازن های دارای پلاریته آن هم در مواردی که نیاز به آنها باشد است چون در صورت استفاده در پلاریته ی معکوس این خازن ها عمر کلی سیستم را کاهش خواهند داد.

 

پلاریته ی معکوس ولتاژ در واحد کنترل توان Magellan

سفینه ی فضایی Magellan در حقیقت برای اندازه گیری جاذبه ی سیاره زهره و استخراج نقشه ی آن بود. طوری که در گزارش ناسا ثبت شده در انجام تست های Magellan پروسه های مربوط به تست سفینه به طور کامل طی نشد که نهایتا باعث اعمال پلاریته ی ولتاژ معکوس به واحد شد.

واحد کنترل توان یک بخش بسیار حساس در سیستم سفینه ی فضایی است که این اشتباه باعث سوختن فیوز و ایجاد خسارت به مدار شد. البته نهایتا خسارات وارد شده بدون تاثیر در زمان ساخت جبران شد.

درسی که ناسا در این گزارش نوشته استفاده از پرسنل کافی در روند تست و رعایت پروتکل های مربوطه در طی این روند است.

 

تخلیه ی الکترواستاتیکی، یک تهدید برای سخت افزار

در این گزارش جزئیاتی در مورد تهدید های تخلیه ی الکترواستاتیکی و خسارات های آن بر روی سخت افزارهای ناسا آمده است.

در یک مورد، یک نوار زمین در حالی که روی زمین بود، با یک پریز اتصال کرد که نهایتا باعث ایجاد جرقه و ذوب شدن نوار زمین و کانکتورهای توان در حین انجام تست مریخ نورد شد. درسی که ناسا در این گزارش آورده رعایت نکات مربوط به ESD (تخلیه ی الکترواستاتیکی) در محیط کار بود.

 

 

در گزارشی دیگر در مورد ESD به تاثیر شارژ باقی مانده در خازن و آثار تخریبی آن بر روی مدار محتمع اشاره شده و درسی که در این گزارش آمده چک کردن شارژ باقی مانده در خازن ها و در این صورت اتصال کوتاه آن ها برای کمک به کاهش این معضلات است.

پس همانطور که میبینید گاهی همین مشکلات کوچک که از دید مهندسین پنهان می شوند باعث ایجاد خرابی و هزینه های بسیار می شوند. پیشنهاد میکنیم که از سایت معرفی شده توسط ناسا بازدید کرده و از تجارب آن ها که به رایگان در اختیار شما قرار داده شده بهره ببرید. نظر شما چیست؟ آیا شما هم تا به حال اینگونه اشتباهاتی داشته اید که بخواهید آن را با دیگران در میان بگذارید؟

خیلی بدضعیفمتوسطخوبخیلی عالی اولین امتیاز دهنده باشید!
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *