شیلد اترنت آردوینو – بخش اول

چگونه میتوان سنسورها و ماژولها و سایر بردهای الکتریکی را به سادگی به اینترنت متصل کرد و از مزایای آن بهره مند شد انجام این کار بسیار ساده است فقط کافیست که با ما همراه باشید در حقیقت اتصال سنسور و ماژول ها و سایر بردهای الکتریکی برای افراد مبتدی و تازه کار میتواند دشوار باشد اما ما در این پست با معرفی کاربردی شیلد اترنت آردواینو این کار را برای همه افراد حتی افراد مبتدی و تازه کار آسان میکنیم پس در ابتدا شیلد اترنت آردواینو را توضیح میدهیم:

این شیلد جهت اتصال برد آردوینو شما به شبکه اینترنت میباشد.تنها با وصل کردن ماژول به برد آردوینو و اتصال به شبکه توسط یک کابل اترنت استاندارد RJ45 و بکارگیری چند دستور ساده در کامپایلر آردوینو می توانید جهان پیرامون خود را از طریق اینترنت کنترل کنید. این شیلد با استفاده از چیپ Wiznet W5100 اینترنت را به آردوینو به ارمغان می آورد.Wiznet-W5100 یک شبکه (IP) با امکان TCP و UDP فراهم می کند. از چهار اتصال همزمان سوکت پشتیبانی می کند. با استفاده از کتابخانه Ethernet می توانید برنامه اتصال به اینترنت را از طریق شیلد بنویسید. این برد دارای شکاف SD-card است که می تواند برای ذخیره فایل ها برای سرو کردن در شبکه مورد استفاده قرار گیرد. این شیلد همچنین دارای یک کنترلر ریست برای اطمینان از اینکه ماژول در هنگام روشن شدن به درستی ریست شده است می باشد .نسخه های قدیمی این شیلد فاقد سازگاری با بردهای مگا بوده و نیاز به ریست دستی بعد از روشن شدن می باشند.

 

  • نحوه ای ارتباط با آردینو

آردیونو با W5100 و SD card با استفاده از گذرگاه SPI ارتباط برقرار می کند.( از طریق پیم هدر ICSP). با پین های دیجیتال ۱۱، ۱۲ و ۱۳ روی آردوینوی Due و پین های دیجیتال ۵۰،۵۱ و ۵۲ روی مگا . بر روی هر دو برد پین ۱۰ برای انتخاب W5100 و پین ۴ برای SD card استفاده شده است. توجه داشته باشد که گذرگاه SPI بین W5100 و SD card به اشتراک گذاشته می شود و فقط یکی می تواند در یک زمان فعال باشد.

بر روی شیلد اترنت تعدادی led برای مقاصد زیر تعبیه شده است:

  • PWR نشان می دهد که برد و شیلد به منبع تغذیه متصلند.
  • LINK وجو یک لینک شبکه را نشان می دهد و وقتی شیلد دیتا می فرستد یا دریافت می کند چشمک می زند.
  • FULLD نشان می دهد که اتصال شبکه دو رشته ای کامل است.
  • M100 نشان دهنده ی حضور یک اتصال شبکه ۱۰۰Mb/s (درمقابل ۱۰Mb/s )
  • RX وقتی شیلد دیتا دریافت می کند چشمک می زند.
  • TX وقتی شیلد دیتا ارسال می کند چشمک می زند.
  • COLL وقتی collision در شبکه شناسایی شود چشمک می زند.

نحوه اتصال شیلد اترنت به آردوینو uno در شکل زیر نشان داده شده است:

ethernet2

 

  • آغاز به کار با شیلد اترنت آردینو

همانطور که گفته شد این شیلد امکان اتصال برد آردوینو را به اینترنت فراهم می کند و با استفاده از کتابخانه SD توانایی خواندن و نوشتن اطلاعات کارت SD را دارد.

۱٫ اتصال شیلد

برای استفاده از شیلد باید آن را روی آردوینو (برای مثال آردوینو UNO) قرار دهید. سپس اسکچ ها را روی برد آپلود کنید و با استفاده از کابل USB آن را به کامپیوتر متصل کنید. زمانی که اسکچ ها آپلود شد می توانید ارتباط با کامپیوتر را قطع کنید و ولتاژ را با استفاده از یک منبع تغذیه خارجی تامین کنید.
با استفاده از یک کابل اترنت استاندارد، شیلد را به کامپیوتر یا شبکه هاب یا روتر متصل کنید .(CAT5 یاCAT6 با کانکتورهای RJ45 )

۲٫تنظیمات شبکه

با استفاده از تابع ()Ethernet.begin باید به شیلد، یک مک آدرس و یک آدرس IP ثابت اختصاص داده شود. مک آدرس یک شناسه منحصر به فرد برای یک دستگاه خاص است. مک آدرس شیلدهای اترنت فعلی با استفاده از یک برچسب نشان داده شده است، که میتوانید از آن استفاده کنید. برای شیلدهای قدیمی تر بدون مک آدرس اختصاصی، باید به صورت تصادفی چیزی بسازید که کار کند، اما نباید از آن برای چند برد استفاده کنید.  آدرس IP به پیکربندی شبکه شما بستگی دارد.

۳٫کارت SD

آخرین نسخه ی شیلد اترنت شامل اسلات کارت میکرو SD است که میتواند با استفاده از کتابخانه SD برای ذخیره سازی دیتا مورد استفاده قرار گیرد.

.

.

در پست بعدی کتابخانه اترنت آردواینو را به طور کامل همراه مثال توضیح میدهیم با ما همراه باشید الکترونیک با texinlab آسان است .

خیلی بدضعیفمتوسطخوبخیلی عالی (4 نظر, امتیاز کل: 3,50 از 5)
Loading...

1 دیدگاه

  1. saeidkhan says:

    سلام . عالی . ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *