اینترنت اشیا (IOT) – بخش سوم

اینترنت اشیا (IOT) – بخش سوم

اثر اینترنت اشیا بر روی شبکه ی حمل و نقل و خودروها چگونه است با ما همچنان همراه باشید تا به این پرسش نیز پاسخ دهیم .

فناوری پیشرفته در آینده صنعت خودرو

 در دنیای فناوری، جدیدترین پیشرفت‌ها تنها تا مدت زمانی محدود خوب هستند. صنعت خودرو نیز که مرتبا فناوری‌های جدیدی را عرضه می‌کند از این قاعده مستثنی نیست و فرقی ندارد که تکنولوژی ارائه شده در آن به ایمنی مربوط باشد یا سرگرمی، اما بسیاری از فناوری های نوین در حوزه خودرو یا صرفا برای ایمنی ساخته شده‌اند یا دست کم از برخی جهات روی این مقوله تمرکز دارند.

 برخی از جدیدترین نوآوری‌های ماشینی که تا به امروز ارائه شده‌اند دربرگیرنده فناوری‌های هیجان انگیزی هستند که نه‌تنها صنعت خودرو بلکه حمل و نقل انسان را نیز دستخوش تحول خواهند کرد. روشن نیست که در آینده، چه نوع فناوری هایی برای صنعت خودرو ارائه می‌شود اما می‌توان حدس زد که کدام امکانات در نهایت به خودروهای تولیدی سراسر دنیا افزوده می‌شود.

 خودروسازان دنیا و دولت ایالات متحده آمریکا به جدیت تحقیقات خود را پیرامون دو فناوری مهم دنبال می‌کنند که می توانند برقراری ارتباط میان خودروها و اشیاء پیرامونشان را امکان‌پذیر نمایند.

 

فناوری خودرو با خودرو  (V2V)

تصور کنید که به یک تقاطع نزدیک می شوید و همزمان خودروی دیگری چراغ قرمز را رد می کند. شما در وهله نخست نمی‌توانید آن ماشین را ببنید اما خودرویتان سیگنالی را از اتومبیل دیگر دریافت می‌کند که نشان می‌دهد در مسیر شما قرار دارد و نسبت به بروز تصادف احتمالی هشدار می‌دهد یا حتی به صورت خودکار ترمز می‌گیرد تا مانع از بروز سانحه شود.

اخیراً فناوری جدیدی به نام ارتباط خودرو با خودرو یا V2V (Vehicle-to-Vehicle) در دست توسعه است، و خودروسازان مطرحی چون فورد نیز به عنوان روشی که می‌تواند مانع از افزایش آمار تصادفات شود، مشغول بررسی آن هستند. در این فناوری، اطلاعات مربوط به موقعیت، سرعت و جهت حرکت ماشین‌ها از طریق سیگنال‌های وایرلس برای اتومبیل‌های دیگر دریافت یا از آنها ارسال می‌شود. سپس، خودروها با استفاده از اطلاعات دریافتی خود، فاصله ایمن از یکدیگر را تشخیص می‌دهند تا از بروز تصادف جلوگیری کنند. مهندسان دانشگاه MIT  در حال حاضر مشغول کار روی الگوریتم های فناوری V2V هستند، که در واقع اطلاعات خودروهای دیگر را محاسبه نموده و مشخص می‌کند که در صورت قرار گرفتن اتومبیل دیگر در مسیر آن باید چه اقدامات پیشگیرانه برای برخورد نکردن با اتومبیل مجاور انجام دهد. براساس مطالعه ای که توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها در سال ۲۰۱۰ میلادی انجام گرفت، این فناوری از پتانسیل لازم برای کاهش ۷۹ درصد از سوانح جاده ای برخوردار است. اما پژوهشگران صرفا فناوری ارتباطی V2V را مد‌‌نظر قرار ندارند و ارتباط خودرو با زیرساخت یا V2I  (Vehicle-to-infrastructure)  نیز در حال بررسی است. به لطف این فناوری، اتومبیل‌ها  می‌توانند با مواردی نظیر تابلوهای سطح جاده‌ها یا علائم ترافیکی ارتباط برقرار نموده و اطلاعاتی را پیرامون مسائل ایمنی دریافت کنند. در این روش همچنین اطلاعات ترافیکی از یک سیستم مدیریت عبور و مرور دریافت شده و خودرو به بهترین مسیرهای حرکت دسترسی پیدا می کند.

 گزارشات منتشر شده از سوی اداره ملی ایمنی عبور و مرور در بزرگراه های ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که قرار دادن این فناوری در خودروها و همچنین سیستم V2V در نهایت می‌تواند تا ۸۱ درصد از میزات سوانح رانندگی بکاهد. این فناوری‌ها قادر است روش رانندگی ما را متحول نموده و ایمنی خودروها را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد و خبر خوب آنکه، خودروسازان بزرگ دنیا سخت در تلاشند تا فناوری یاد شده را به حقیقت بدل کنند. در ادامه توضیحات بیشتری را در مورد ارتباطات بین خودرویی خواهیم داد.sadsd

داشبوردهای بهره‌مند از واقعیت مجازی

سیتم موقعیت یاب جهانی (GPS) و دیگر نمایشگرهای داخل اتومبیل برای رفتن از نقطه ای به نقطه ای دیگر بسیار سودمند واقع می شوند و باید اضافه کنیم که برخی از اتومبیل های پیشرفته حتی دارای نمایشگر روی شیشه مقابل به راننده هستند. اما در آینده نه چندان دور، اتومبیل‌ها می‌توانند اشیاء خارجی موجود در مسیر را تشخیص داده و اطلاعات مربوط به آنها را روی شیشه جلویی نمایش دهند.

کمپانی BMW به تازگی نمایشگرهای مجازی شیشه جلو را به برخی از خودروهای تولیدی‌اش اضافه کرده که در واقع اطلاعات ابتدائی مورد نیاز راننده را نمایش می دهند. اما این کمپانی همچنین مشغول ساخت داشبوردهای جدیدی همراه با این فناوری است که می‌تواند اشیاء را در مقابل یک اتومبیل تشخیص داده و به راننده بگوید که چه میزان تا آن شی فاصله دارد.

نمایشگرهای بهره‌مند از این فناوری اطلاعات را بالاتر از محدوده‌ای نمایش میدهند که یک راننده در زندگی حقیقی خود می‌بیند. به این ترتیب چنانچه با سرعت بالایی به یک خودرو نزدیک شوید، یک کادر قرمز رنگ روی آن نمایش داده می‌شود و از طریق تعدادی فلش به شما اعلام می شود که چگونه برای جلوگیری از بروز تصادف لاین خود را عوض نمایید.

 یک سیستم موقعیت‌یاب جهانی‌ (GPS) مبتنی بر واقعیت مجازی می‌تواند خطی که باید در آن قرار داشته باشید را مشخص کند و به شما بگوید که چه زمانی مسیرتان را عوض کنید. کمپانی BMW همچنین در حال تحقیق پیرامون کاربردهای این فناوری برای مکانیک‌ها است. آنها ویدئویی را تولید کرده‌اند که در آن یک تکنسین خودرو از عینک های بهره مند از این فناوری برای بررسی موتور و تشخیص قطعات معیوبی که باید تعویض شوند استفاده می‌کند و سپس مراحل تعویض قطعه را به صورت گام به گام برای آن فرد نمایش می دهد.

اما این فناوری برای مسافران نیز در حال بررسی است. کمپانی تویوتا ‌مدل‌های مفهومی از سیستم واقعیت مجازی خود را تولید کرده که به مسافر امکان می‌دهند اشیاء خارج از اتومبیل را بزرگنمایی کند، آنها را انتخاب کرده یا تشخیص دهند و همچنین از طریق پنجره تاچ خودرو فاصله خود تا شیء مورد نظر را محاسبه نمایند. واقعیت مجازی شاید به این زودی ها در خودروهای تولیدی به خدمت گرفته نشود اما اگر این خودروسازان همچنان به تحقیقاتشان ادامه دهند دیری نمی‌پاید که شاهد استفاده از فناوری یاد شده در اتومبیل‌ها باشیم.

sdfsd

خیلی بدضعیفمتوسطخوبخیلی عالی (2 نظر, امتیاز کل: 4,50 از 5)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *